Dagens skola + datorer blir inte bättre

Skrevs den 30 April, 2013
[ Relaterat: Hemundervisning, Sverige, Myter, Utbildning, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

Ett 250-årigt system som ska inkorporera helt ny teknik. Skulle en elektrisk dammsugarrobot accepteras av ett Amish-samhälle? Nej.

Varför inte? För att Amish är dumma? För att tekniken är ond? Nej, för att de två paradigmerna inte är kompatibla, oavsett hur man värderar det ena eller det andra.

I Sverige är det lika inkompatibelt att förena skolsystem med ny it-teknologi. Jag riktigt ryser när jag läser debattartikeln i SvD "Datorer kan inte ersätta pedagogiken", när författaren inte bara missar hela poängen med möjligheterna med nya tekniken, och att han bygger sina uppfattningar på just det 250 år gamla systemtänket om pedagogik.

Under många år har vi i Sverige glömt hur viktigt det är att kunskapsmoment i skolan introduceras i rätt ordning, att begrepp utvecklas över tid och att språket anpassas till varje årskurs. Unga människor kan inte själva sammanfoga udda lärsituationer.

Rätt ordning? Utveckling över vems tid? Vems språk, och varför årskursbestämt? Massor med frågor om gamla paradigmet som författaren tydligen inte kunnat se utanför. Men det tosigaste kanske är påståendet att unga inte själva kan "sammanfoga udda lärsituationer".

Unga både kan och gör just det, hela tiden, sedan de föddes! Och alltid. Det enda som kan hindra den naturliga inlärningen är föräldrar och andra vuxna, men framför allt hindras den när barnet börjar spendera sin mesta vakna tid i det 250-åriga paradigmet skola. Modern psykologi, neurobiologi och pedagogik har visat på detta med all önskvärd tydlighet.

En numera pensionerad mycket engagerad lärare bekriver det bäst, och även han hänvisar till Sugata Mitras forskning (Mitra har jag skrivit flera gånger om). Lennart Mogren:

Grundfelet i den svenska skoldebatten är att alla fokuserar på hur vi bäst ska få barn och ungdom att lära sig. Det behövs inte. Det påminner mig om föreställningen att människan skulle vara född i synd och måste omvändas med bästa tänkbara pedagogiska metoder. En avskyvärd idé i mina ögon.

Människan är av naturen inställd på att lära sig med lust och nyfikenhet. Naturliga beteenden kan alltid störas ut av omgivningen och det är det som sker i skolan. Vi har lätt att se det ske i djuruppfödning men det är svårare att känna igen i den nära omgivningen.

Om vi menar allvar när vi talar om att ge våra barn och ungdomar bästa förutsättningar för att lära sig och utveckla sina inneboende drömmar och förmågor måste vi börja från scratch. Att ängsligt klänga fast vid ett döende skolsystem kommer bara förlänga pinan.

Det finns hur mycket kunskap som helst om hur man kan skapa bra förutsättningar för inlärning som är processen som börjar inifrån och går ut för att söka näring. När vi gör tvärtom kallas det för dressyr.


Kommentera (* = måste fyllas i)
Maila mig när någon kommenterar denna artikel

Om du får ett felmeddelande när du skickar din kommentar - lämna ett meddelande istället här.