Ett under av samarbete - en film om den föråldrade skolan och alternativ!

Skrevs den 06 Oktober, 2012
[ Relaterat: Hemundervisning, Omvärlden, Utbildning, Video | Permalink | Trackbacks (0) ]

alt

I latinamerika har 704 samproducenter i samarbete med mer än 25 tusen socialt nätverkande människor genomfört en av tidernas största samarbetsprojekt: Filmen "Den förbjudna utbildningen". Idén till projektet föddes redan 2009 och nu är filmen färdig. I filmen talar man spanska, men den har engelsk text. Troligen kommer den att översättas till fler språk.

Här en synopsis, dåligt översatt från spanska av Google, med mina förtydliganden:

Synopsis
Skolan har redan tjänat mänskligheten i mer än 200 år, och fortfarande anses den vara den viktigaste formen av tillgång till utbildning. Idag är skolan och utbildning begrepp som allmänt diskuteras i akademierna, politiska sfärer, utbildningsinstitutioner, media och andra fora i samhället. Sedan skolans ursprung, har skolan präglats av strukturer och metoder som idag ofta anses föråldrade. Man säger att de inte tillfredsställer vår tids behov. Dess största brist är i en design som inte tillgodoser lärande, valfrihet och vikten av kärlek och mänskliga relationer i individens eller kollektivets utveckling.

Utifrån dessa reflektioner har en debatt uppstått under åren, man har gett förslag och utvecklat praktisk utbildning, tanken och att kunna tänka annorlunda. "Den förbjudna utbildningen" är en dokumentärfilm som försöker fånga många av dem, utforskar dessa idéer och visualiserar de erfarenheter från de som vågat ändra strukturen på den traditionella skolans pedagogiska modell.

Mer än 90 intervjuer med lärare, forskare, yrkesverksamma, författare, mammor och pappor, en rundtur i åtta latinamerikanska länder genom 45 okonventionella pedagogiker, mer än 25 tusen anhängare på sociala nätverk innan filmens release, och totalt 704 samproducenter som kollektivt finansierat den - skapade filmen "Den förbjudna utbildningen" - en unik företeelse. Ett helt fristående projekt utan motstycke i storlek, som svarar på frågor om det latenta behovet av tillväxt i och uppkomsten av nya former av utbildning.

Om ändå skolfolk ville se denna film! Här talar framstående pedagoer och filosofer, elever och lärare, i en frigörande och mycket lärorik mosaik av pedagogiker och filosofier kring utbildning, lärande och barn. Teser och citat från mina personliga favoritfilosofer finns med: Paulo Freire, John Taylor Gatto m.fl. Pedagoger från alternativen Montessori-, Steiner-, Sudbury- och andra skolor finns med. Även hemundervisning finns med.

Filmen är så packad med stora och djupa sanningar, uttryckta genom helt moderna och förankrade verkliga människor. Sanningar som på inget sätt är nya i sig, men här får vi höra dem omsatta i olika sammanhang. Inte att den eller den pedagogiken är den enda rätta, utan vad som förenar god pedagogik, där människan och eleven är älskad och respekterad - en extrem bristvara i den föråldrade skolan de flesta av olika skäl är tvingade att gå i idag.

Filmen, som är två timmar och 25 minuter lång, har visats offentligt på olika platser i världen sedan den 5 oktober. Närmast oss är ännu i Tyskland, där den kommer att visas den 17 november på en katolsk spansk skola: Länk. Hur kan man få den hit för en visning till Åland eller Sverige, tro?

Länk till projektet, ännu bara på spanska här.

Länk till projektet på archive.org där du även kan ladda ner hela filmen i högupplöst format här. Jag gjorde en kopia i lite lägre upplösning nedan. Ta en lång paus från stressen och njut. Maningarna till eftertanke är många, så var beredd att klicka på paus, tänka och diskutera, och titta sen vidare. 


Kommentera (* = måste fyllas i)
Maila mig när någon kommenterar denna artikel

Om du får ett felmeddelande när du skickar din kommentar - lämna ett meddelande istället här.