Framgången i hemundervisning förklarad i detalj!

Skrevs den 28 Juni, 2010
[ Relaterat: Hemundervisning, Myter, Utbildning | Permalink | Trackbacks (0) ]

Äntligen! En forskare som nyligen satt sig in i varför det går så bra för hemundervisade barn. Inte vilken forskare som helst, heller, utan en med 35 års erfarenhet inom utvecklingspsykologi och hjärnforskning.
 
Den kanadensiske utvecklingspsykologen Dr. Gordon Neufeld som nyligen gästade Sverige har en imponerande meritlista: 35 års klinisk erfarenhet som psykolog i alla tänkbara miljöer från fängelser till välmående medelklassfamiljer. Hans bok ”Våga ta plats i ditt barns liv” är översatt till åtta språk och översätts just nu till ett nionde språk, norska.
 
Lyckligtvis gjordes en ljudinspelning av föredraget. Och bilderna till presentationen finns också här. 

Dr. Neufeld har även stor erfarenhet av hemundervisande familjer från sitt hemland Kanada, där det är en vanlig utbildningsform. På tankesmedjan Mirejas frukostmöte den 18 juni förklarade han den psykologiska bakgrunden till varför hemundervisning ger de märkligt goda resultat som den evidensbaserade forskningen visar. Snarare än att ifrågasätta hemundervisning bör vi ifrågasätta skolan, menade Dr. Neufeld. Om vi med våra utbildningssystem önskar få mogna, självständiga och välutbildade vuxna, så är hemundervisning i en god familj ofta ett bättre alternativ än skola.

Detta trotsar allt bondförstånd och mekanismerna bakom är inte självklara, men med bilderna (pdf) och ljudinspelningen nedan är det lätt att få sig en bild av sammanhangen.
 
Lyssna gärna på ljudinspelningen samtidigt som du följer med i bilderna (pdf) som du laddar hem här. Homeschooling_Sweden_Handout.2010.06.18.pdf
 

Kommentera (* = måste fyllas i)
Maila mig när någon kommenterar denna artikel

Om du får ett felmeddelande när du skickar din kommentar - lämna ett meddelande istället här.